Nieuws

Studenten van het vak Contextmapping Skills presenteren hun eindresultaten aan opdrachtgevers
26 januari 2016

Eindpresentatie Contextmapping Skills

Op maandag 25 januari presenteerden masterstudenten Industrial Design Engineering hun onderzoeksresultaten tijdens het keuzevak Contextmapping Skills. In dit keuzevak, dat ieder najaar door Muzus gedoceerd wordt aan de TUDelft, voeren studenten een gehele contextmapping studie uit voor een bedrijf of organisatie, voor een specifieke doelgroep en hun context.
Tijdens de 2015 editie hebben studenten onder meer de context in kaart gebracht rondom ‘voor het eerst samenwonen’ voor KPN en is er voor Zodiac Aerospace studie gedaan naar het catering proces in de luchtvaart.
Aanwezigen uit het bedrijfsleven en de docenten van het vak contextmapping waren onder de indruk van de resultaten!


Nieuwe stagiair
22 december 2015

Stagiair gezocht

Per 1 februari zoekt Muzus een nieuwe stagiair. Zet jij de gebruiker centraal in het ontwerpproces en wil je op een kwalitatieve manier onderzoek doen? Dan zijn we misschien op zoek naar jou!

Bezigheden
• Het ontwerpen van unieke onderzoeksmaterialen
• Onderzoeken van uiteenlopende doelgroepen
• Faciliteren van generatieve sessies met gebruiker en klant
• In kaart brengen van de behoefte van de gebruiker
• Vertalen en visualiseren van inzichten

Gezocht
• Een DfI of SPD masterstudent
• Inlevingsvermogen in de gebruiker
• Ervaring met / interesse in contextmapping en andere kwalitatieve onderzoeksmethodes
• Ervaring met Adobe Illustrator / Indesign / Photoshop

Interesse? Stuur dan je motivatiebrief, portfolio en cv naar Neele Kistemaker (neele@muzus.nl)


Onderzoeksvoorstel gehonoreerd, dat moet gevierd worden!
7 december 2015

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd!

De subsidie is toegekend aan het onderzoeksvoorstel ‘Tools to support thinking about personal futures’, waarbij Muzus ook betrokken is, en dat moet gevierd worden! De komende twee jaar zullen we samen met de TUDelft, Design Academy en partners middelen ontwikkelen waarmee mensen hun eigen toekomst kunnen ontwerpen.
Een van de uitganspunten daarbij is context mapping, hiermee wordt de beleving van mensen in kaart gebracht. Door mensen iets te laten maken –bijvoorbeeld een collage- worden ze bewust wat voor hen belangrijk is. Ze krijgen daarmee inzicht in bijvoorbeeld hun waarden, behoeften en wensen.


Onderzoek met Voetballers
28 november 2015

De sportvereniging van de toekomst

Uit onderzoek blijkt dat leden van sportverenigingen vaker sporten en langer sporten en dat sportverenigingen een belangrijke spil zijn in de samenleving. In opdracht van de provincie Gelderland bekijken we hoe toekomstbestendige sportverenigingen eruit moeten zien.

Waar hebben sporters bij verenigingen behoefte aan? Hoe zien zij de toekomst? En welke maatschappelijke functies heeft hun vereniging of welke functies zouden hen meerwaarde bieden?

In twee contextmapping sessies kwamen leden van voetbalvereniging Beesd en leden van wielervereniging Ede aan het woord en wisten de meekijkers (oa. KNVB, NOC-NSF, gemeente Ede, gemeente Geldermalsen) positief te verrassen.


Prototypes testen tijdens de sessie
9 november 2015

Design For Everyone

Samen met patiënten met een weinig voorkomende ziekte hebben wij een co-creatie sessie gefaciliteerd voor studenten van ‘Design for Everyone’. De studenten zijn op zoek gegaan naar oplossingen voor deze zeldzame aandoeningen en hebben hier modellen van gemaakt, zoals handschoenen met koelelementen voor deze patiënt die uit het niets gloeiend hete handen kan krijgen, waar op dit moment nog geen bestaande oplossing voor is.


Directie van diverse hogescholen leren samen over het gebruik en toepassing van personas en customer journeys
12 oktober 2015

Hogeschoolbibliotheken leren over personas en customer journeys

Directie en medewerkers van diverse hogeschoolbibliotheken zijn afgelopen week samen met Muzus bijeengekomen voor een cursus over het ontwikkelen en inzetten van personas en customer journeys om de bibliotheken toekomstbestendiger te maken. Zij hebben hier nagedacht over de belangen van de diverse doelgroepen van hogeschoolbibliotheken: studenten, docenten en lectoren. Het werken met personas en customer journeys stelt de bibliotheken in staat meer inzicht te verkrijgen in de beleving van de doelgroepen en toekomstgerichte oplossingen te genereren aangesloten op de behoeften van hun bezoekers.


Dok Delft
5 oktober 2015

Wat wil de Delftse jeugd?

De moderne jeugd heeft een drukke agenda. Sport, muziek, gamen, huiswerk, chillen… Maar welke rol speelt de bibliotheek in hun tijdsbesteding anno 2015? Samen met de medewerkers van DOK Delft exploreert Muzus de belevingswereld van 10-14 jarigen in Delft en omstreken.

Dat doen we door middel van interviews. Ter voorbereiding ontvangen ze een opdrachtenboekje waarin ze een nadenken over hun dagelijkse bezigheden. Deze antwoorden zijn vervolgens het startpunt voor een verdiepend interview. Wat zijn de hoogtepunten van hun dag? Wie zijn er belangrijk in hun omgeving? Wat doen ze online? En waarvoor gaan ze de deur uit?

De interviews worden afgenomen door Muzus én medewerkers van DOK Delft. Zo ontstaat er een beter begrip voor de doelgroep. De data wordt vervolgens in co-creatie vertaald naar rijke inzichten, welke helpen bij het opstellen van profielen en een klantreis.

Tegen het einde van 2015 worden de geïnterviewde kinderen uitgenodigd om mee te denken over nieuwe diensten. Tijdens een ontwerpsessie worden ideeën omgezet naar concepten, met input van alle stakeholders. Uiteraard worden de concepten ook getest.


Contextmapping skills 2015
7 september 2015

Contextmapping Skills 2015 aan de TU Delft

Het nieuwe academische jaar is weer begonnen, en zo ook ons keuzevak Contextmapping Skills voor masterstudenten Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Met mooie cases voor KPN, TU Library, PostNL en Zodiac Aerospace en een groep enthousiaste studenten gaan we een inspirerende editie tegemoet.
In dit vak leren studenten om zelfstandig een user research studie op te zetten en contextmapping toe te passen in de praktijk. Tijdens de kick off van het vak maakten de studenten kennis met de bedrijven en de vraagstukken waar zij het komende half jaar mee aan de slag gaan.


Zelfs het kantoor van de directrice ontkomt er niet aan!
28 juli 2015

Hoeveel energiemonsters heb jij in huis?

Voor netbeheerder Enexis hebben we een educatief programma ontwikkeld waarbij kinderen met deze vraag aan de slag gaan. Ze gaan thuis op zoek naar apparaten die energie gebruiken en bestempelen die tot energiemonster met de energiemonsterstickers. Hierna ga ze op school aan de slag om oplossingen te bedenken om hun energieverbruik te verlagen.

Even testen op de buitenschoolse opvang… Met een flinke rol energiemonsterstickers rennen de kinderen door de buitenschoolse opvang en daarna door hun huis op zoek naar apparaten. Dat het hen aan het denken zet blijkt wel uit de kreten: ‘Ik plak deze grote op de wasdroger want die gebruikt heel veel energie.’ en ‘De magnetron gebruikt heel veel want die moet rondjes draaien. Oh, nee, de koelkast gebruikt meer want die staat de hele dag aan!’. Als de kinderen vervolgens roepen dat ze 104 monsters gevonden hebben zijn de ouders ook erg verbaasd. Terug op de buitenschoolse opvang worden er slimme uitvindingen gedaan voor de grootste energiemonsters, bijvoorbeeld een elastiekje om de kraan zodat hij meteen weer dicht gaat en een stuk fietsband met wasknijpers op de waterkoker om aan te geven hoeveel water je moet koken per kopje.
Het was een geslaagde test!


Het nieuwe Muzus kantoor!
28 mei 2015

Ons nieuwe kantoor in Delft

Sinds half maart zijn wij weer gehuisvest in de stad waar het voor ons allemaal begon: Delft. Ons allereerste kantoor heeft inmiddels plaatsgemaakt voor het nieuwe station, maar het voelt nog steeds vertrouwd. Na jarenlang werken op de Bink in Den Haag, werd het hoog tijd voor een groter en mooier kantoor dichterbij huis. Voor een ieder die in de buurt is en ons nieuwe kantoor in hartje centrum wil bewonderen: de koffie staat altijd klaar!